Camper Lovers

Návrh bez názvu (10)

Malé tajemství tatrovky Miss Australia

Byl to smutný zimní den, když jsme se před Autoklubem naposled loučili s hloučkem přátel, kteří nám přišli přáti šťastnou cestu. Spěch a rozčílení způsobily, že nám vše připadalo jako film…

Trochu štěstí budeme potřebovat, abychom projeli bez nehody australským zemědílem. Pravda, byli jsme dobře připraveni: tentokráte jsem měl veliký šestikolový vůz se dvěma rychlostními skříněmi a čtyřmi koly poháněnými motorem. Karoserie byla tak upravena, že nám mohla sloužit za obydlí a laboratoř zároveň. Je to vůz české výroby a jistě nám neselže“ Tak začal přírodovědec a cestovatel Jiří Baum svou knihu Okolo zeměkoule autem a lodí.

Měl pravdu, expediční speciál Tatra během cesty kolem světa neselhal. Provezl manžele Baumovi Austrálii od západu na východ, přes Japonsko a západ USA až zpět do Prahy. Devadesát let – výprava vyrážela z pražské Opletalovy ulice 23. prosince 1934 si odolné vozidlo, které bylo zároveň obydlím, vědeckou laboratoří i černou komorou na kolech, drželo malé tajemství.

Pro výstavu v kopřivnickém Muzeu nákladních automobilů Tatra začal Milan Krnáč z Děčína připravovat model expediční Tatry 72, které manželé Baumovi říkali Miss Australia.

Dokumentace byla pouze na podvozek dvaasedmdesátky,“ popisuje Krnáč. Expediční nástavbu s obytnou částí pro cestovatele připravila karosárna O. Uhlík z pražských Strašnic. K té se žádná dokumentace nezachovala.

Nějaký rozměr se sežene vždy, třeba rozvor, rozchod kol, rozměry pneu. Potom se, když není výkres, porovnávají známé rozměry s fotkou, s nejkolmějším pohledem,“ popisuje Krnáč práci modeláře. „Poměřováním jsme došli k tomu, že u vozu Baumových byl použit podvozek s rozvorem mezi 1. a druhou nápravu 2900 mm,“ dodal Krnáč.

To potvrzují i dokumenty z archivu kopřivnické továrny. Baumova tatra měla jiný rozvor kol než sériově vyráběná chassis Tater 72. Vyjela takto přímo z továrny zřejmě připravená na následnou montáž expediční obytné nástavby. V knize dodávek je tatra Baumových zachycená. Vidíme tady vozy vyrobené pro ministerstvo obrany a pak jednu pro Jiřího Bauma z Prahy a u něj jsou uvedeny speciální rozměry. Dochovalo se jak výrobní číslo podvozku, tak výrobní číslo motoru,“ popisuje u naskenovaných dokumentů Pavel Bek, kurátor Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, který v moderním kopřivnickém muzeu výstavu o cestách Jiřího Bauma a jeho ženy připravil.

Z dnešního pohledu je stěží uvěřitelné, že expediční Tatra 72 zvládla cestu bez technických potíží.

Vozidlo bylo na dnešní poměry brutálně podmotorované. Jeho vzduchem chlazený čtyřválec dával ze dvou litrů objemu (přesně 1910 cm³) úsměvných 22 kW ( tedy 29 k). I moje první auto – Škoda 120 – měla vyšší výkon motoru a to nevozila obytnou nástavbu!

Baumovi Miss Australia nešetřili. Jejich průjezd Madurským průsmykem byl drsný off-road, kdy tatrovka sjížděja doslova po kamenných schodech. Ostatně stav silniční sítě v australském vnitrozemí byl v polovině 30. let minulého století řečeno diplomaticky „divoký“.

Baumovi byli ve své době známými cestovateli. Nejen že vydávali knihy a pořádali přednášky, ale také byly ambasadory značky Tatra. „Z každé jejich cesty automobilka uspořádala reklamní kampaň. V časopisech vycházely celostránkové inzeráty s titulkem: Nový důkaz spolehlivosti vozů Tatra a dále inzerát pokračuje výtahem z Baumova dopisu. Pro vůz to byla dobrá zkouška. Měli jsme strašná vedra a někdy teploměr ukazoval po celý den ve voze 46 až 48 stupňů Celsia. Dostali jsme se až ke zlatým polím ve vnitrozemí (Austrálie – pozn. red.),“ popisuje historik Pavel Bek.

Příběh Baumových odráží dějiny 20. století.

Z cesty po Africe se vrátili těsně před obsazením zbytků Československa nacisty. Zapojili se do odboje. V roce 1941 se jim narodil syn Petr.

Jiří Baum nakonec kvůli svému židovském původu končí v transportu a umírá za nevyjasněných okolností v Polsku v roce 1944. Růžena Baumová umírá v roce 1975 v socialistickém Československu a jediný syn Petr Baum emigruje v 80. letech do Austrálie.

O osudu slavné Tatry 72 Miss Australia se vyprávějí legendy. Prý byla údajně za okupace převezena na statek ve středních Čechách. Němci Tatry 72 rekvírovali jako vojenské auto a Baumovi jej chtěli před tímto osudem ochránit. Baumovi ji dali „na špalky“ a nástavba prý sloužila jako kurník. Ale jsou to informace z doslechu,“ říká historik Bek.

Její model, který odhalil drobné tajemství, vystavuje kopřivnické muzeum.

Co si o Miss Australia přečíst:

Článek Jiřího Folprechta na serveru iDnes.cz ZDE

Knihu Okolo zeměkoule autem a lodí, kterou napsal Jiří Baum. Dostupná v elektronické podobě ZDE

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *